Remleidingen zijn er in vele maten en uitvoeringen, maar hebben altijd nippels aan de uiteinden om ze te verbinden met de remklauwen en cilinders en aan de andere kant op de stalen leidingen op het chassis. Bij het vervangen van remslangen dient men rekening te houden dat er remvloeistof kan weglekken en bij gevuld moet worden. Dit gebeurd vaak pas na vele kilometers zeker boven de 60.000 kilometer maar is wel een aandachtspunt bij de apk keuring.
Tijdens het lekken verliest men druk in het remsysteem waardoor dit niet meer naar behoren kan functioneren en er gevaar tijden het remmen ontstaat. De remvloeistof loopt door de remslangen en leidingen om de remklauwen en remblokken te kunnen bedienen. Dot 3 komt ook wel voor bij Japanse DAFmobielen en LHM komt voor bij citroen.
Het kan ook zijn dat uw remslang lekt. Tijdens de apk keuring is dit dan ook een afkeur punt. Remslangen slijten door het bewegen tijdens het rijden hierdoor ontstaan er haar scheuren in het rubber, of de slang kan uitdrogen waardoor deze kan gaan lekken.